• Badanie objęło 373 osoby w wieku 18–24 lata; 295 osób wybrało 1-tygodniowe ograniczenie używania Facebooka, Instagrama, Snapchata, TikToka i X.
• Średni czas w tych aplikacjach spadł z 1,9 h/dobę do 0,5 h/dobę.
• Po tygodniu odnotowano redukcję objawów: lęku o 16,1%, depresji o 24,8% i bezsenności o 14,5%.
• Sam „czas ekranowy” słabo wiązał się ze zdrowiem psychicznym. Mocniej wiązało się z nim problematyczne używanie social mediów: kompulsywność, uzależniający wzorzec, negatywne porównywanie się z innymi.
• Samotność nie zmieniła się istotnie. To ważne, bo dla części osób social media są też źródłem kontaktu.
Ograniczenia: badanie kohortowe, bez randomizacji, krótki czas obserwacji, młoda i dość specyficzna populacja; nie można mówić o pewnej przyczynowości.
Wniosek:
Ograniczenie korzystania z mediów społecznościowych z ok. 2 godzin do ok. 30 minut dziennie przez tydzień wiązało się u młodych dorosłych ze spadkiem objawów depresji o 24,8%, lęku o 16,1% i bezsenności o 14,5% (największe korzyści obserwowano u osób z wyjściowo większym nasileniem objawów).
Wasi ulubieni influencerzy nie zawsze są rozrywką. Czasem są najładniej opakowanym złodziejem Waszego czasu, uwagi i zdrowia psychicznego. Szczególnie ci, którzy codziennie karmią Was setkami rolek, relacji i „autentycznego” kontentu.
bfiałek

źródło: https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2841773
